چرا شرکت‌ها به دنبال دانش‌بنیان شدن می‌روند؟ 

دبیر انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی گفت: دانش‌بنیانی مزیت‌های متفاوت و متعددی دارد و به نیاز آن شرکت بستگی دارد اما مهم‌ترین مزیت‌های دانش‌بنیان در ابتدا معافیت مالیاتی است.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری، دکتر میثم روح‌بخش در برنامه اینستاگرامی با موضوعی تحت عنوان «مسیر دانش‌بنیانی» اظهار کرد: در پاسخ به این سوال که چرا شرکت‌ها به سراغ دانش‌بنیان شدن می‌روند باید گفت دانش‌بنیانی مزیت‌های متفاوت و متعددی دارد و به نیاز آن شرکت بستگی دارد اما مهم‌ترین مزیت‌های دانش‌بنیان در ابتدا معافیت مالیاتی است. شرکت‌های دانش‌بنیانی که نوع یک باشند، محصول‌شان معافیت مالیاتی دارد و هیچ مالیاتی برای فروش محصول آن نیاز به پرداخت نیست. تاکید می‌کنم اکنون نوع یک شرکت‌ها از معافیت مالیاتی برخوردار است.


دبیر انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی تصریح کرد: حمایت‌های تجاری‌سازی، اعمال معافیت‌های مالیاتی و بیمه، حمایت‌های نمایشگاهی، بسته‌بندی، برندسازی، سفر به مراکز صنعتی و نمایشگاهی داخل و خارج از کشور، مشاوره‌های تخصصی در حوزه بازاریابی، امریه سربازی و... از مزیت‌های مهم دانش‌بنیانی است. ما چندین مدل حمایت تسهیلاتی برای شرکت‌های دانش‌بنیانی در نظر داریم که یکی از آن صندوق نوآوری و شکوفایی است که طبق بودجه خود تسهیلاتی را به شرکت‌های دانش‌بنیانی ارائه می‌دهد. 


وی با ارائه تعریفی از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: بسیاری از افرادی به ما مراجعه می‌کنند که می‌خواهند شرکت دانش‌بنیان ثبت کنند. ما شرکت دانش‌بنیان نداریم بلکه محصول دانش‌بنیان داریم که به واسطه تاییدیه دانش‌بنیانی آن محصول، شرکتی که محصول و خدماتی را ارائه می‌دهد، بالطبع خود شرکت هم دانش‌بنیان می‌شود. بنابراین اگر بخواهیم شرکت دانش‌بنیان داشته باشیم، طبیعتا نیاز به این است که ابتدا یک شرکت داشته و آن را ثبت کرده باشیم. همچنین نیاز است ایده خلاقانه‌ای داشته و نمونه اولیه‌ای را در اختیار داشته باشیم و به داوری بگذاریم تا اگر تاییدیه گرفت، شرکت دانش‌بنیان شود.


دبیر انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی اضافه کرد: ما شرکت‌های دانش‌بنیان را این‌گونه تقسیم‌بندی می‌کنیم که تولیدی یا نوپاست. شرکت‌های نوپا شرکت‌هایی است که تازه تاسیس شده و زیر سه سال فعالیت دارند. محصولی هم که دانش‌بنیانی شود، باید از نظر تکنولوژی متوسط رو به بالا باشد و دانش و پیچیدگی که در آن به کار رفته سطح تکنولوژی متوسط رو به بالایی داشته باشد تا تاییدیه دانش‌بنیانی را بگیرد. حدود ۶۴۲۳ شرکت‌دانش‌بنیان در کشور فعال است. خراسان رضوی از ۳۴۳ شرکت دانش‌بنیان برخوردار است که حدود ۵/۳ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور را شامل می‌شود و در ۹ حوزه فناوری دسته‌بندی شده‌اند.  


روحبخش با ارائه تعریفی از کارآفرین خاطرنشان کرد: اگر دنبال معنای لغوی کارآفرین باشیم، او فردی است که توسط منابع مادی، انسانی و ارتباطاتی که در شبکه دارد، می‌تواند کسب و کاری را به منظور کسب منفعت راه بیندازد و بتواند نیاز خود و مجموعه پرسنلی که با او فعالیت دارند را مرتفع کند.


وی افزود: ویژگی مهمی که کارآفرین و کارآفرینی دارد، ریسک‌پذیری است. کسب و کاری که راه می‌افتد، طبیعتا منتهی به سود و درآمد سرشار نمی‌شود و ممکن است در این مسیر شکست‌هایی هم وجود داشته باشد و این شکست‌ها می‌تواند پلی برای موفقیت باشد. بنابراین فردی که از کسب تجربه‌ها برای رسیدن به شرایط پر سود دیگر استفاده می‌کند، قطعا می‌تواند شاهد موفقیت‌های خود در این مسیر باشد. 


دبیر انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی تصریح کرد: بسیاری از فارغ التحصیلان در مقطع کارشناسی به دنبال شغل‌های کارمندی هستند. ما هم شاید مانند دیگران در مرحله اول علاقه داشتیم به این سمت پیش برویم اما به این نتیجه رسیدیم که به تدریج کسب و کار خود را راه بیندازیم و علایق و موضوعات فنی که به صورت آکادمیک در دانشگاه فرا گرفتیم را به منصه ظهور برسانیم و در حوزه صنعت آن‌ را عملیاتی کنیم.


وی اضافه کرد: بنابراین به سمت و سویی حرکت کردیم که هر کدام از ایده‌هایی که دارای قابلیت تجاری‌سازی داشت را پیگیری کنیم و وارد بازار کار شویم. در برهه‌هایی هم با شکست مواجه شدیم و کسب و کار ما تنها با موفقیت همراه نبود و این مشکلات و شکست‌ها برای ما درسی شد تا ادامه کار را بهتر و آگاهانه‌تر پیش ببریم. 


روح‌بخش علت توجه دانشجویان به نوآوری را چنین عنوان کرد: نوآوری استفاده بهینه از وقت و ابزاری است که در اختیار ما قرار دارد. زمانی که صحبت از نوآوری می‌شود، به اشتباه تصور می‌کنیم نوآوری کار عجیبی برای محصولی با تکنولوژی بسیار بالا و استفاده از روش‌های عجیب و غریبی که ممکن است به ذهن هر کسی نرسد، باشد اما ما در فرآیند کاری روزانه خود ممکن است در انجام آن از نوآوری، بدعت و کار جدید استفاده کنیم که همه این‌ها نوآوری نام دارد.


وی بیان کرد: نوآوری شکستن تابوهای گذشته و استفاده از راه‌حل‌های جدیدی است که ممکن است فردی از نقطه نظر و نگاه دیگری به ما متذکر شود. در نوآوری به سراغ روش‌های جدید می‌رویم تا سریع‌تر به هدف خود برسیم و کم هزینه‌تر هم باشد. به همین جهت نوآوری جذابیت‌های خاص خود را دارد و فردی که تجربه چندانی هم ندارد، نوآوری کند. همچنین برای افرادی که به تازگی فارغ التحصیل شدند و قصد دارند کسب و کاری راه بیندازند ،نوآوری بهترین فرصت است. 


دبیر انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ریسک‌پذیری فاکتور اولیه نوآوری است. بنابراین اگر کسی در این مسیر ریسک نکند و با شکست مواجه نشود، طبیعتا ترجیح می‌دهد کارمند شود و هیچ ریسک و خطری هم در آن نباشد. بنابراین نیاز است که ریسک منطقی صورت گیرد و در همه شرکت‌ها و مجموعه‌های خلاقانه جایگاه اول را دارد. اگر دیدگاه حاکمیتی و قوانینی که برای کسب و کارهای ما تعیین می‌شود را کنار بگذاریم، طبیعتا ریسک فاکتور اول است. 


وی اظهار کرد: این نوع از کسب و کارها در هر جامعه‌ و کشوری ویژگی‌های خاص خود را دارد و ما هم امیدواریم به سمت و سویی برویم که قوانین بهتر اجرا شود. قوانینی در مورد کسب و کار وجود دارد که برای حمایت از کسب و کارهای خلاقانه و نو در سال ۱۳۹۰ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد اما اگر بخواهیم عملیاتی شدن این قوانین را بررسی و پیگیری کنیم، متوجه می‌شویم که بسیاری از این قوانین علی رغم اینکه تصویب شد اما حاکمیت راهکارهای عملیاتی را نتوانسته داشته باشد و به نوعی این قواعد در جامعه پیاده نمی‌شود. 


روح‌بخش در خصوص حداقل الزامات نوآوری تصریح کرد: حداقل الزامات نوآوری این است که بتوانیم کسب و کار جدید راه بیندازیم با حل مساله جدید که اکنون در جامعه وجود دارد، ورود کنیم. دانشجویانی که می‌خواهند نوآوری جدید راه بیندازند، به صورت تیمی روی موضوعی خاص متمرکز شوند و آن کسب و کار جدید را خلاقانه و نوآورانه با مطالعه روی شرکت‌های رقیب که ممکن است روی این موضوع کار کرده باشند، بتوانند راه بیندازند و با پیش‌بینی اینکه در بسیاری از موارد با شکست مواجه شوند.


روح‌بخش افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی، شرکت‌هایی هستند که سابقه بیشتر و فعالیت حرفه‌ای‌تری دارند و ممکن است خط تولید داشته باشند یا در گذشته دانش‌بنیان نوپا بودند و اکنون در تمدید مجدد شرکت خود، تولیدی شدند. اعتبار هر تاییدیه دانش‌بنیان هم بین ۲ تا سه سال معتبر است و شرکت باید مجدد تاییدیه دانش‌بنیان شرکت بعدی را دریافت کند.


انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار